Träna magen med en pilatesboll under tv-reklamen

Det är alltid bäst att köra ett sammanhållet pass. Men för många som vill starta igång sin magträning och få in rutinerna kan det vara bra att hitta andra tillfällen när man kan träna magen. Det är ändå fräschast att duscha efter varje pass oavsett hur osammanhållet passet är. Så om du duschar sent varje kväll kan du planera in att träna magen då och då i några minuter innan du går och duschar och går och lägger dig. Med osammanhållet pass menar jag att man tränar i ca 2-5 minuter var 15-30 minut i två till tre timmar.

Många ser på tv och surfar runt på internet nu för tiden. Därför tänkte jag dra upp två exempel på tillfällen där du kan träna magen istället för att fortsätta se på tv eller surfa runt.

Att träna magen under tv-reklamen är väldigt smart. Varje gång du ser på tv ska du alltså träna magen under reklamen. Om du ser på en kanal utan reklam så får du hitta lämpliga tillfällen under programmet där du kan träna mage i några minuter. En tv-reklam är idag allt från två till tolv minuter, kanske oftast fyra till sju. Så fort du ser att det blir reklam går du ner på golvet eller en matta och kör någon magövning, exempelvis situps eller benlyft.

Ett tips är att du kan köpa en pilatesboll, vissa tycker att det är mer bekvämt med boll när man tränar magen. Testa och se om det passar dig. En pilatesboll är rätt billig och du förlorar inte så mycket pengar om det skulle visa sig att du inte tycker om den sortens träning. Vill du bränna fett kan du istället ta fram ett hopprep och hoppa oavbrutet till reklamen tar slut.

Nästan likadant är det när du surfar på internet. Här finns det ingen reklampaus så du måste skapa en egen paus. Antingen håller du koll på tiden eller så ställer du in mobillarmet. Fem minuters magträning ger dig x antal minuter datortid. Börja med att träna magen fem minuter och sitt sen vid datorn i runt en halvtimme. När du har blivit vanare vid det så kan du öka till tio minuters magträning och 15 minuters datortid.

  • Träna magen 10 min.
  • Sitt vid datorn 15 min.
  • Träna magen 10 min till.
  • Sitt vid datorn 10 min till osv.

Om och om igen. Till slut är du redo att träna magen i hela pass.

Lycka till!