Träna magen med en pilatesboll under tv-reklamen

Det är alltid bäst att köra ett sammanhållet pass. Men för många som vill starta igång sin magträning och få in rutinerna kan det vara bra att hitta andra tillfällen när man kan träna magen. Det är ändå fräschast att duscha efter varje pass oavsett hur osammanhållet passet är. Så om du duschar sent varje kväll kan du planera in att träna magen då och då i några minuter innan du går och duschar och går och lägger dig. Med osammanhållet pass menar jag att man tränar i ca 2-5 minuter var 15-30 minut i två till tre timmar.

Många ser på tv och surfar runt på internet nu för tiden. Därför tänkte jag dra upp två exempel på tillfällen där du kan träna magen istället för att fortsätta se på tv eller surfa runt.

Att träna magen under tv-reklamen är väldigt smart. Varje gång du ser på tv ska du alltså träna magen under reklamen. Om du ser på en kanal utan reklam så får du hitta lämpliga tillfällen under programmet där du kan träna mage i några minuter. En tv-reklam är idag allt från två till tolv minuter, kanske oftast fyra till sju. Så fort du ser att det blir reklam går du ner på golvet eller en matta och kör någon magövning, exempelvis situps eller benlyft.

Ett tips är att du kan köpa en pilatesboll, vissa tycker att det är mer bekvämt med boll när man tränar magen. Testa och se om det passar dig. En pilatesboll är rätt billig och du förlorar inte så mycket pengar om det skulle visa sig att du inte tycker om den sortens träning. Vill du bränna fett kan du istället ta fram ett hopprep och hoppa oavbrutet till reklamen tar slut.

Nästan likadant är det när du surfar på internet. Här finns det ingen reklampaus så du måste skapa en egen paus. Antingen håller du koll på tiden eller så ställer du in mobillarmet. Fem minuters magträning ger dig x antal minuter datortid. Börja med att träna magen fem minuter och sitt sen vid datorn i runt en halvtimme. När du har blivit vanare vid det så kan du öka till tio minuters magträning och 15 minuters datortid.

  • Träna magen 10 min.
  • Sitt vid datorn 15 min.
  • Träna magen 10 min till.
  • Sitt vid datorn 10 min till osv.

Om och om igen. Till slut är du redo att träna magen i hela pass.

Lycka till!

Så du vill gå ner i vikt snabbt?

Fundera över detta. Hur lång tid tog det för dig att gå upp de kilona du nu vill bli av med?
Är det då rimligt att man ska gå ner all dessa kilon på några veckor?

Det finns flera skäl till att inte gå ner i vikt snabbt utan snarare skynda långsamt.
Ur ett hälsoperspektiv så kan det vara påfrestande för hjärtat att gå ner i vikt snabbt.
Fetterna som lösgörs ur fettdepåerna kan bli för mycket och risken för infarkt kan öka.

En annan risk med att gå ner i vikt snabbt är att ofta så äter man ytterst lite eller ingenting för att gå ner i vikt.
Det kan leda till att man bränner muskelmassa vilket kan vara förödande då det är musklerna som bränner fett i kroppen.

En minskning av ´bidrar till att det kan vara svårare att bibehålla vikten.
Du har säkert hört de som sagt “Jag gick ner x kg men gick upp det dubbla när jag slutade”.

Det är ett resultat av minskad muskelmassa. Man vill bibehålla muskelmassan även om man går ner i vikt snabbt.

Alternativ till att gå ner i vikt snabbt

Så vad ska man då göra istället?
Om du kan se ditt mål att gå ner i vikt snabbt över ett längre perspektiv
så är chansen att du ökar dina möjligheter att nå ditt mål.
Om du kan tänka dig att gå ner i vikt långsamt så har du större möjligheter att bli kvar i den vikt du vill uppnå.
Om du ändå går upp lika mycket eller mer än du gick ner så är den “snabba” tiden ändå bortkastad eftersom du trots dina “plågor” ändå hamnar på samma vikt eller i värsta fall högre vikt.
En bra början till att gå ner i vikt men ändå bibehålla muskelmassan är att titta över sitt kostintag.
Om du minskar exempelvis godis, läsk, saft och liknande som snack och chips så har du kommit en bra bit framåt.

Se sedan över ditt vanliga mat-intag. Finns det något du kan minska på? Något du kan byta ut nåt mot något motsvarande? Exempel på saker man bör minska på är kolhydrat-rika delar i maten. Så som potatis, pasta och raffinerat ris.
Byt hellre ut pastan mot fullkornsvarianten eller avstå helt. Ris bör vara rå-ris eller fullkornsris.
Ett bra alternativ till potatismos är rotmos eller blomkålsmos.

Så vill du fortfarande gå ner i vikt snabbt?

Om du fortfarande är fast besluten om att du ska gå ner i vikt snabbt så vill jag avslutningsvis ändå råda dig till att försöka äta tillräckligt med proteinrik mat så att du inte förlorar din muskelmassa. För när du ändå jobbat hårt med att gå ner i vikt så vill du ju inte behöva börja om, eller hur?